24.4.2013

Ruokatottumukset vaihtoon

Tämä eka kuva on kollaasi mun enitistä ruokailutottumuksista. En mä tietenkään aina hampurilaisia, pizzoja ja kebabeja syönyt, mutta liian usein kuitenkin. Tuli herkuteltua usein ja aina ystävien kanssa mentiin mäkkäriin tms. Viikonloppusin ostettiin poikakaverin kanssa kauheet mätöt ja herkuteltiin sipseillä, karkeilla, jäätelöillä yms. Janojuomana oli melkein aina sokeriton limu tai sokerimehu. Ruoka koostui lähinnä lihasta ja esimerkiksi spagetista tms. Vihanneksia ja hedelmiä en syönyt oikeen koskaan. Kalaakin tosi vähän.

Yhtenä päivänä mä kuitenkin tajusin, etten mä enää voi elää näin. Mä haluan elää pitkän ja terveen elämän. Mun oli muutettava jääkaapin sisältöä ja totuteltava syömään vihanneksia, liikkumaan ja juomaan paljon vettä (ainoana janojuomana).

Nyt mä olen saanut jo aika hyvin mun ruokailutottumukset muutettua. Pikaruokaa en aio syödä kuin todella harvoin tai en ollenkaan. Leivän olen vaihtanut kokonaan ruisleipään, spaghtetit, makaronit yms. täysjyväksi eli ns. tummaksi, maidon rasvattomaksi jne. Olen pyrkinyt tekemään aina välillä aterioita, jotka koostuvat esimerkiksi vain salaatista ja lihasta eli pyrin syömään mahdollisimman hiilihydraatittomasti, mutta en kuitenkaan karppaa. Syön edelleen perunaa, täysjyväriisiä, tummaa spagettia jne.

En kaipaa edellisiä ruokailutottumuksiani enää ollenkaan. En kaipaa naposteluita ja päivittäisiä herkkuhetkiä. Enää en napostele ja kaikenlaiset herkut yms. sokerituotteet olen jättänyt lähes täysin ruokavaliostani. Haluan nopeita tuloksia ja niitähän ei tule, jos lepsuilee. Kyllä siihen herkuttomaan elämään tottuu yllättävän nopeasti. Äkkiä käy niin, että tuhdit suklaaherkut rupeavat vain ällöttämään eikä himottamaan.

Vertailun vuoksi laadin esimerkkilistat edellisen ruokavalioni päiväruoista/juomista sekä nykyisestä tyypillisestä päivästä...



Esimerkki edellisestä ruokavaliosta (1 päivä)

Aamupala: 2 paahtoleipää, lasi lightkokista
Päivä: satunnaista napostelua esim. muutama keksi, pala suklaata
Kello 17-18: Suuri annos spaghettia ja jauhelihakastiketta, mehulasi
Ilta: läjä jäätelöä, limua

Ei siis ollenkaan vihanneksia, hedelmiä, vettä tai täysjyvää. Hirveästi sokeria ja muuta turhaa. Täysin epätasainen ruokailurytmi.

Esimerkki nykyisestä ruokavaliosta (1 päivä)

Aamupala: kaurapuuroa ja banaani, lasi tuoremehua
1. Välipala (3 tunnin päästä): Pieni kulho mysliä jugurtissa sekä viinirypäleitä
Ruoka (3 tunnin päästä): Kanasalaatti, maitolasi
2. Välipala (3 tunnin päästä): 2 ruisleipää broilerilla, juustolla ja salaatilla sekä rahka
Iltapala (3 tunnin päästä): Marjasmoothie
+ n. 1,5 litraa vettä

Vihanneksia, hedelmiä, täysjyvää, vettä, vitamiineja jne. Tasaiset ruokailurytmit.

Vielä voisi vähän parantaa, mutta tämä on hyvä alku kuitenkin.

Tuo oikeanpuoleinen kuva on kuva nykyisestä ruokavaliostani ihan vertailun vuoksi.




4 kommenttia:

  1. Heippa!

    Vähän samanlaisten asioiden kanssa olen itsenkin painiskellut. Kolme-neljä vuotta sitten söin IHAN MITEN SATTUU ja nyt oikein ihemtyttää, että miten niin on voinut elää :D

    Kivan pirtsakka blogi sulla. Herkkusieni on cool :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,

      kiitos kivasta kommentista! :) Mäkin oon elänyt ties mimmosella ruoalla, mutta nyt oon päättänyt, että rasvat ja sokerit saa vaihtuu vitamiineihin ja protskuihin!

      Poista
  2. Moikka.
    Haastoin sinut blogissani.

    VastaaPoista